Asortyment w sklepie internetowym – czy jakość ma znaczenie?

Decyzja o założeniu własnego sklepu internetowego to we współczesnych czasach niezwykle opłacalny krok. W ten sposób najłatwiej zainteresować obecnych i potencjalnych klientów, dla których możliwość zakupu produktów bez wychodzenia z domu ma niebagatelne znaczenie. Jaki jednak powinien być asortyment w sklepie internetowym? Czy jakość ma znaczenie? Co wpływa na powrót klientów? Jak zapewnić witrynie widoczność? Oto odpowiedzi na te pytania.

Sklep internetowy – z czym wyjść do klientów?

Własna strona internetowa to podstawa widoczności w sieci i doskonały sposób na uzupełnienie aktywności na portalach społecznościowych. Oprócz tego ważne jest też zapoznanie się z potrzebami docelowej grupy odbiorców i zachęcenie ich do ponownych wizyt na witrynie.

Dostosowanie wizerunku marki do grupy docelowej

Jeśli prowadzisz sklep online, pamiętaj o dostosowaniu wizerunku marki do oczekiwań klientów. Przekaz powinien zależeć od tego, jaki asortyment w sklepie internetowym ma największe znaczenie. Dla przykładu, klienci, którzy kupują produkty spożywcze, będą zwracali uwagę na dostawców i termin dostarczenia zamówienia. Z tego powodu warto wyeksponować swoje silne strony, pokazując, że towar pochodzi od sprawdzonych producentów, jest wytwarzany ekologicznie i przywożony tak szybko, jak to możliwe.

Te cechy niekoniecznie będą miały znaczenie w przypadku sprzedaży innych produktów. Klient zainteresowany np. narzędziami będzie oczekiwał przede wszystkim ich niezawodności, osoba kupująca elektronikę zwróci uwagę na to, czy sprzedawca oferuje ewentualne serwisowanie sprzętu, ktoś chcący kupić zabawki dla dzieci na to, czy są wykonane z bezpiecznych dla zdrowia tworzyw itd.

Obsługa posprzedażowa

Handel przez internet wymaga nie tylko przygotowania szerokiej oferty produktów i właściwego przekazu, ale także obsługi posprzedażowej. Sklepy internetowe, które odniosły sukces to miejsca, w których nie brak m.in. promocyjnych akcji dla klienta. Od czasu do czasu warto też przypomnieć o swoim istnieniu i zaprezentować aktualną ofertę. Dobrym pomysłem są także e-maile z ankietą, w której kupujący może ocenić asortyment oraz dostawę. W ten sposób firma pokazuje, że zależy jej na satysfakcji swoich odbiorców i liczy się z ich zdaniem. Dzięki temu może również dowiedzieć się, jakie są niedociągnięcia w procesie sprzedaży i jak je poprawić.

Jaki wpływ na sukces sklepu internetowego ma jakość oferowanych produktów?

Na dostosowanie profilu działalności sklepu online do tego, czego oczekują klienci, ma wpływ również cena i idąca z nią w parze jakość oferowanych produktów. Czy asortyment powinien być zawsze najwyższej próby? To zależy od tego, na co liczy osoba kupująca na danej witrynie. W większości przypadków rzeczywiście będzie to miało znaczenie. Artykuły spożywcze, kosmetyki, elektronika, narzędzia, części do samochodów i wiele innych dóbr sprzeda się lepiej, jeśli właściciel sklepu przekona odbiorcę, że jego towary będą niezawodne przez wiele lat.

Istnieją jednak przedsiębiorstwa, które osiągnęły wielki sukces, sprzedając asortyment słabej jakości. Jedną z branż, w której taki model biznesowy się sprawdza, jest moda. W sieci nietrudno znaleźć witryny, na których można kupić niskogatunkowe, ale przy tym bardzo tanie ubrania i obuwie. W produkty w wyjątkowo niskiej cenie celują także niektóre portale aukcyjne. Ich oferty obejmują niemal wszystkie kategorie dóbr, jakie można kupić. W takich przypadkach czynnikiem decydującym o zakupie jest głównie cena, a nie jakość.

Opisy kategorii w sklepie internetowym

Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się, gdy mało kto wie, że dany sklep go oferuje. Z tego powodu tak ważne jest pozycjonowanie strony. Powinna się ona znajdować jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Można to porównać do wywieszenia billboardu na tłumnie odwiedzanej ulicy w centrum miasta.

Teksty o produktach

Pomocą w rozreklamowaniu sklepu w świecie wirtualnym są m.in. opisy produktów. Należy je nasycić odpowiednią liczbą słów kluczowych, dzięki czemu z czasem zaczną pojawiać się w wyszukiwarce na wysokich pozycjach. Nie wolno zapominać także o informacyjnej funkcji opisu oraz języku korzyści. Powinien on przedstawiać cechy danego produktu i pożytek, jakie klient odniesie z jego zakupu.

Teksty o kategoriach

Wiedza o tym, jak opisywać produkty w sklepie internetowym ma częściowe przełożenie na teksty dotyczące kategorii. I jedne i drugie pełne są słów kluczowych pomagających jak najlepiej wypozycjonować stronę w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku nieistotna jest jednak funkcja informacyjna. Klienci rzadko czytają takie teksty. Ich „odbiorcami” są przede wszystkim algorytmy wyszukiwarki, które na podstawie zawartych fraz decydują, który internauta może być potencjalnie zainteresowany daną stroną.

Na sukces, jaki ma szansę odnieść sklep internetowy, składa się naprawdę wiele czynników. Żaden z nich nie może obejść się bez pozycjonowania, bardzo istotna jest także obsługa posprzedażowa i promocje. Inaczej jest jednak z jakością, która nie dla każdej osoby ma znaczenie. Z tego powodu tak ważne jest określenie docelowej grupy odbiorców.