Dlaczego Polacy coraz częściej kupują online?

Mija już 30 lat, odkąd po raz pierwszy w Polsce uzyskano dostęp do Internetu. Od 3 dekad branża e-commerce w Polsce przeżywa bardzo intensywny rozwój. Zakupy online stają się rutynową czynnością, którą konsumenci wykonują szybko i zwykle bezbłędnie. Sklepy internetowe osiągnęły szczyt popularności w ostatnich kilku latach, a Polacy zamawiają w nich zarówno żywność, jak i samochody, wycieczki czy mieszkania! Dlaczego polscy klienci chętniej kupują w sieci? Sprawdźmy.

Dlaczego wybieramy zakupy online?

Medium, jakim jest Internet, zlikwidowało bariery terytorialne i zasięg obowiązywania ofert różnych firm. Konsumenci doceniają to, że mogą zrobić zakupy z każdego miejsca na świecie i bez konieczności sięgania po gotówkę. Wybieramy transakcje internetowe, ponieważ jest to bardzo wygodna forma załatwiania codziennych spraw. Dzięki opcji zakupów online nie musimy stać (często w długich) w kolejkach w sklepach stacjonarnych i zyskujemy dostęp do zróżnicowanego, atrakcyjnego asortymentu. W e-commerce nie istnieje pojęcie towaru spod lady, przeznaczonego wyłącznie dla wybrańców. Dostęp do katalogu produktowego firm, działających w sieci, mają wszyscy użytkownicy Internetu!

Jako Polacy lubimy kupować online, ponieważ w natłoku codziennych spraw zwyczajnie brakuje nam czasu na załatwianie prozaicznych czynności, jak chodzenie po sklepach. W trakcie – i po zakończeniu pandemii 2020-2022 wielu klientów zaczęło również ograniczać swoje wizyty w centrach i galeriach handlowych. Zamiast organizowania kilkugodzinnych wypraw na obrzeża miast, konsumenci w Polsce wolą przeglądać oferty w domowym zaciszu. Mając w dłoni smartfon z aplikacją zakupową Allegro, AliExpress czy Shopee, można bez wychodzenia z domu wybrać każdy artykuł z dostawą do domu.

Polskie prawo chroni kupujących w sieci

Polscy konsumenci przez kilkanaście lat bardzo sceptycznie odnosili się do zakupów online. To negatywne nastawienie do e-sprzedawców wynikało z kilku powodów. Klienci często padali ofiarą oszustw cyberprzestępców. Na rynku funkcjonowały zaś różne, fikcyjne sklepy, w których brakowało regulaminów, opisów produktów i jasnych zasad dokonywania transakcji. Klienci zaś byli skuszeni niskimi cenami. Trzeba przyznać, że to eldorado e-złodziei i naciągaczy znacząco osłabiły działania rządu i nowo powstających instytucji, odpowiedzialnych za ochronę praw konsumentów.

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną

W 2002 roku wprowadzono Ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Był to jeden z pierwszych aktów prawnych, regulujących prawa i obowiązki usługodawców (sprzedawców internetowych) i usługobiorców (klientów). W 2007 roku weszła w życie Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, zawierająca informacje na temat zasad prawidłowej konkurencji i zabezpieczania interesów sprzedających i kupujących online. Rok 2005 był kolejną, przełomową datą w e-commerce. To właśnie wtedy powołano do życia Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce. Instytucja wspiera konsumentów, potrzebujących pomocy prawnej.

Co Polacy kupują w Internecie?

Rynek e-commerce w Polsce przeżywa obecnie swój największy rozkwit. Co Polacy kupują w sklepach internetowych? Lista najpopularniejszych artykułów mimo upływu lat pozostaje niezmienna. Klienci sklepów internetowych kupują najczęściej:

  • akcesoria motoryzacyjne i części samochodowe,
  • komputery, telefony i oprogramowanie,
  • sprzęty RTV i AGD,
  • kosmetyki,
  • książki,
  • odzież i obuwie,
  • artykuły kolekcjonerskie,
  • akcesoria szkolne, podręczniki, pomoce dydaktyczne,
  • żywność.

W ostatniej dekadzie ogromną popularnością wśród kupujących cieszą się też gry komputerowe i dodatki do gier. Kolejną kategorię produktów coraz chętniej wybieranych w kraju stanowią suplementy diety i środki higieny osobistej, na przykład: maseczki ochronne, rękawiczki, płyny do dezynfekcji.

Zakupy online spożywcze – dlaczego Polacy wybierają je coraz częściej?

Gdy ceny żywności stale rosną, a niektóre produkty są niedostępne w sklepach stacjonarnych, konsumenci zaczynają częściej kupować je w Internecie. Co można kupić online? Wybór jest obecnie bardzo duży. W katalogach e-sklepów można wybrać każdy rodzaj żywności! Dawniej Polacy zamawiali w sieci głównie produkty o długim terminie przydatności, takie jak: suszone owoce, bakalie, kawy, herbaty, przyprawy i dania w proszku. Wraz z rozwojem infrastruktury branży KEP (Lodówkomat, Paczkomat, szybkie przesyłki) zaczęły powstawać supermarkety online. Jakość i tempo dostaw żywności, kupionej w sieci, zadowalają zaś nawet najbardziej wymagających klientów. Produkty spożywcze docierają do punktów odbioru lub do domów zamawiających ekspresowo, co wpływa na wzrost popularności zakupów online.

Największe zalety zakupów online

Co sprawiło – i sprawia, że Polacy pokochali zakupy online? Przyczyn jest wiele. Konsumenci dostrzegli, że w sieci można kupić produkt tanio i szybko. Nie trzeba już czekać tygodniami, aż przesyłka dotrze pod wskazany adres. To standard, że zamówienia trafiają do automatów Paczkomat w ciągu 24-48 godzin. Współczesna branża e-commerce nastawiona jest też prokonsumencko.

Klienci mają szeroki wybór asortymentu i mogą liczyć na rzetelne wsparcie przed- i pozakupowe. Co jeszcze powoduje znaczący wzrost zainteresowania ofertami e-sklepów? W sieci można porównać ceny oraz jakość produktów i bez wychodzenia z domu kupić potrzebne rzeczy. Jest to więc rozwiązanie:

  • wygodne,
  • oszczędne,
  • ekologiczne,
  • ekonomiczne.

Zakupy internetowe, to oszczędność czasu i pieniędzy

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że zakupy online to oszczędność czasu i pieniędzy. Nie przepłacamy za przesyłki i nie wydajemy pieniędzy na paliwo, by móc dotrzeć do sklepu stacjonarnego. Zamówienie odbieramy w ustalonym miejscu i czasie, w automacie Paczkomat, PaczkoPuncie lub w drzwiach własnego domu. Sklepy internetowe oferują nam wiele ciekawych opcji, takich jak: kody rabatowe czy karty lojalnościowe. Kupując przez Internet, mamy zniżki i promocje. Po zalogowaniu się na stronach zakupowych otrzymujemy dodatkowe punkty, gratisy oraz dodatkowe obniżki cen.

Szybkie i wygodne zakupy online

Transakcję w sklepie internetowym finalizujemy kilkoma kliknięciami. To sprawia, że automatycznie skraca się czas, potrzebny na robienie zakupów. Jeszcze 10-20 lat temu poświęcaliśmy około kilku godzin tygodniowo, by zaopatrzyć się w niezbędne artykuły. Aktualnie wszystkie produkty możemy wybrać w sieci i nie tracąc ani chwili, wrzucić je do wirtualnego koszyka. Po podjęciu decyzji zakupowej cały proces składania zamówienia w e-sklepie trwa zaledwie kilka sekund. Nie musimy więc trwonić swojego czasu, przeszukując sklepowe półki czy wożąc towar po parkingu pod marketem.

Gwarancja szybkich dostaw a popularność zakupów w sieci

Jakość dostaw jest bardzo ważnym kryterium wyboru zakupów internetowych. Dzięki rozwojowi ogólnopolskich firm kurierskich przesyłki, zamówione w sieci, trafiają do rąk adresata szybko i bez problemu. To z kolei sprawiło, że polski konsument polubił wizyty w sklepach internetowych. Rynek KEP zrewolucjonizowały też automaty Paczkomat InPost. Elektroniczne szafy, zlokalizowane przy dyskontach, urzędach i stacjach paliw, są ogólnodostępne. Przesyłki możemy natomiast odbierać 24 godziny na dobę, co znacznie poprawia komfort zakupowy.

Weryfikacja statusu przesyłki

Bardzo ważnym kryterium zakupów online jest też możliwość pełnej kontroli statusu przesyłek. Kiedy zamawiamy towar przez Internet, widzimy w aplikacji kurierskiej, czy towar opuścił już magazyn, gdzie się znajduje i kiedy możemy spodziewać się dostawy. Firmy KEP zapewniają ciągły i rzetelny przepływ informacji pomiędzy placówkami rejonowymi, sortowniami, kurierami i odbiorcami. Mając numer przesyłki, jesteśmy w stanie ustalić, gdzie się ona znajduje. Pełna kontrola nad procesem logistycznym przyczynia się do tego, że chętniej kupujemy online.

Co lepsze zakupy online czy zakupy w sklepie stacjonarnym?

Na koniec poszukajmy odpowiedzi na pytanie: czy lepiej kupować w sklepach stacjonarnych, czy może jednak to e-sklepy są bardziej godne uwagi? Nie ulega wątpliwości, że przyszłością handlu jest e-commerce. W kraju i na świecie powstaje wiele firm, prowadzących sprzedaż w Internecie, tradycyjne sklepy stacjonarne coraz częściej upadają z powodu niskiej konkurencyjności i wysokich marży. Globalnie rozpowszechnia się trend transakcji bezgotówkowych. W lokalnych marketach spotykamy terminale samoobsługowe, mlekomaty, makaronomaty itd. W wyniku postępującej automatyzacji procesu sprzedaży handel, jaki znamy, przestaje istnieć. Nic więc dziwnego w tym, że wielu kupujących, przyzwyczajonych do operacji bezgotówkowych, coraz chętniej robi zakupy w sieci.

Czy lepsze są sklepy stacjonarne, czy internetowe? Jeśli weźmiemy pod uwagę takie kwestie, jak: różnorodność asortymentu, opcja zwrotu bez podania przyczyny lub okazje cenowe, e-sklepy zdecydowanie wygrywają z tradycyjnymi placówkami. Polscy konsumenci preferują zakupy internetowe, gdy poszukują towarów specyficznych lub chcą zaoszczędzić. Kupowanie online to również rozwiązanie dla tych, którzy zmagają się z ciągłym brakiem czasu. Tacy klienci doceniają to, że mogą zamówić towar za pomocą urządzeń mobilnych, stojąc w korku lub jadąc autobusem do pracy.

Niektórzy konsumenci chętniej wybierają zaś ofertę miejscowego sklepu osiedlowego lub stoiska na bazarku. Z czego wynika niegasnące zainteresowanie ofertami sklepów stacjonarnych, bazarków czy warzywniaków? Powodem jest zarówno chęć zaopatrzenia się w produkty wiadomego pochodzenia, jak i potrzeba międzyludzkich kontaktów, których nie doświadczymy w sieci.

Podsumowanie – branża e-commerce w Polsce

Jak zatem możemy zaobserwować, branża e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób chętnie kupuje w sieci i to często produkty, które wcześniej kupowali jedynie stacjonarnie. Różnorodność branż jest ogromna. Z pewnością z racji wygody i coraz większego asortymentu online, taka forma zakupów w ciągu najbliższych lat będzie się cieszyć w Polsce jeszcze większą popularnością.