Obecnie coraz więcej konsumentów przenosi się do świata e-commerce. Jak zarabiać na powszechnym zainteresowaniu związanym z handlem elektronicznym? Jak rozpocząć przygodę z e-commerce? Co sprzedawać i gdzie to robić? Oto kilka rad dla osób, które chcą rozwijać biznes w internecie.
Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce?
Rynek e-commerce, czyli handel elektroniczny to segment, który z roku na rok rozwija się coraz szybciej. W 2022 roku Gemius, PBI oraz IAB wydały raport zatytułowany „E-commerce w Polsce 2022”. Z badania wynika, że aż 77% konsumentów dokonuje zakupów online, czyli korzysta z możliwości, jakie daje e-commerce. Co to znaczy dla przedsiębiorców? To, że założenie sklepu internetowego jest zdecydowanie opłacalne.
Dlaczego konsumenci wybierają sklepy internetowe?
Sklepy internetowe zyskały popularność w ostatnich kilku latach, ponieważ wiele osób zrezygnowało z zakupów w sklepie stacjonarnym podczas pandemii. Pomimo wycofania obostrzeń konsumenci zostali przy rynku e-commerce. Polubili bowiem to, że sklepy internetowe oferują wygodne i szybkie zakupy bez wychodzenia z domu. Zaletą e-handlu jest też możliwość łatwego zwrotu.
E-commerce – co warto sprzedawać?
Istnieje kilka gałęzi branży e-commerce, które wśród Polaków cieszą się największym zainteresowaniem. Klienci wykorzystują sprzedaż internetową do zamawiania odzieży, obuwia, kosmetyków czy książek. Dużym powodzeniem wśród sklepów internetowych cieszą się również te, które oferują sprzęty AGD i RTV.
Prowadzenie sklepu internetowego do sprzedaży produktów z tych kategorii może przynieść naprawdę duże zyski. Najpierw trzeba jednak założyć sklep internetowy. Nie jest to skomplikowany proces. Jak wejść do świata sprzedaży internetowej?
E-commerce – jak zacząć przygodę z biznesem w sieci?
Wejście do świata e-commerce musi poprzedzić opracowanie strategii działania. Na początek warto określić, jak ma wyglądać sprzedaż. Jednym ze sposobów jest sprzedaż za pomocą platform marketplace takich jak Allegro, OLX i tym podobne. Korzystanie z gotowych platform zwalnia z zakładania odrębnej strony, ale jednocześnie ogranicza możliwość budowania własnego brandu. Wystawianie produktów za pośrednictwem portali sprzedażowych i aukcyjnych wiąże się również z opłatami prowizyjnymi.
Inne podejście do sprzedaży online zakłada stworzenie własnego sklepu internetowego. Ta metoda wymaga wykupienia domeny i zbudowania witryny od podstaw. Ten sposób umożliwia dokładniejsze zarządzanie wizerunkiem marki i nie ogranicza właściciela sklepu w kwestiach takich jak np. sposób ekspozycji produktów. Dodatkowo postawienie własnej strony zwalnia z płacenia prowizji.
Ciekawym rozwiązaniem jest też sprzedaż wielokanałowa. Ten sposób prowadzenia działalności zakłada handel w obrębie własnego sklepu internetowego i na innych platformach. Taka metoda umożliwia dotarcie do większej ilość potencjalnych klientów biznesowych oraz indywidualnych.
Wybierz platformę e-commerce i stwórz swoją witrynę
Jeśli przedsiębiorca decyduje się na stworzenie sklepu internetowego, to musi rozpocząć od wybrania platformy do sprzedaży. Platforma e-commerce może przyjmować różne formy. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań na to, aby prowadzić sklep internetowy, jest skorzystanie z platformy typu SaaS (Software as a Service). Jest to rodzaj oprogramowania, które dostawca przygotowuje pod kątem wszelkich wymagań techniczno-prawnych. Platformę SaaS można uznać za wygodną opcję, ponieważ składa się ona z gotowych szablonów przeznaczonych do kreowania witryny. Oznacza to, że po wykupieniu abonamentu do SaaS można łatwo skonfigurować własny sklep internetowy.
Biznes online można też prowadzić poprzez sklep e-commerce stworzony na platformach typu Open Source. Jest to rodzaj komputerowego oprogramowania, które ma otwarty kod. Oznacza to, że właściciel sklepu może w dowolny sposób modyfikować witrynę oraz przeprowadzać optymalizację strony. Platformy Open Source cieszą się popularnością wśród osób, które prowadzą biznes e-commerce, głównie ze względu na to, że są łatwo dostępne i darmowe. Warto jednak pamiętać, że bezpłatna licencja platformy nie wyklucza innych kosztów. W przypadku produktów typu Open Source trzeba samodzielnie zająć się wszelkimi kwestiami technicznymi. Konfiguracja witryny, rozwój oprogramowania czy wdrażanie aktualizacji systemu nie leżą po stronie dostawcy, a więc trzeba zlecić je specjaliście z zakresu IT.
Skuteczny biznes e-commerce zakłada jeszcze jedno rozwiązanie. Strona internetowa sklepu może być ulokowana na platformie dedykowanej. Jest to system tworzony bezpośrednio na potrzeby danego przedsiębiorcy, a więc stanowi najlepiej spersonalizowane i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Niestety jednak jest też najbardziej pracochłonną, a co za tym idzie również najdroższą opcją.
Niezbędne elementy sklepu internetowego
Podczas tworzenia sklepu internetowego warto pamiętać o tym, aby był on przyjazny dla odbiorców. Na stronie nie może zabraknąć elementów takich jak opisy artykułów i ich zdjęcia. Ważne są sposoby dostawy oraz metody płatności za zakupy w e-sklepie. Bankowość elektroniczna to podstawa, którą internetowi konsumenci cenią ponad wszystko.
Ile kosztuje rozpoczęcie działalności e-commerce?
Nie da się jednoznacznie określić kosztów działalności e-commerce. Cena takiej inwestycji zależy od wielu czynników. Składają się na nią m.in. opłaty za platformy, koszty prowadzenia działalności gospodarczej, wydatki związane z magazynowaniem towarów czy domeną i hostingiem. Należy również pamiętać, że strona sklepu to tylko baza, którą trzeba uzupełnić o wartościowe dla klientów treści. Wszelkie opisy produktów czy elementy microcopy warto zlecić osobom, dla których content marketing jest sposobem na życie. Specjaliści zadbają też o to, aby w sklepie działała strategia SEO. Dzięki niej strona zyska lepszą widoczność w sieci.