Wysłanie paczki kurierem – jak i dlaczego

Jest wiele powodów żeby nadać paczkę kurierem, zwłaszcza obecnie gdy szaleje epidemia. Najczęściej spotykanym jest dostarczenie przesyłki z towarami zakupionymi w sklepie internetowym. Klienci e-commerce cenią sobie usługi firm kurierskich, aczkolwiek ostatnimi czasy Paczkomaty zaczynają zagrażać pozycji kuriera na tym rynku. Co więcej, indywidualni klienci także chętnie sięgają po usługi firm kurierskich. Jest parę sposobów na to żeby wysłać paczkę za pośrednictwem kuriera. Warto też wiedzieć o wysyłaniu paczki parę innych rzeczy.

Wysłać paczkę kurierem z e-commerce

Najczęściej paczki za pośrednictwem firmy kurierskiej wysyłają sklepy internetowe. Jak dowiadujemy się z badań opinii internautów (Gamius „E-commerce w Polsce 2020”), kupujący w sieci uważają dostawę paczki przez kuriera za najbardziej zachęcający sposób otrzymywania zamówień ze sklepu internetowego: w pytaniu „Które z poniższych form dostawy towaru najbardziej zachęcają Cię do zakupów przez internet?” najwięcej wskazań uzyskała odpowiedź „dostawa kurierem bezpośrednio do domu\pracy” (74% respondentów wybrało kuriera jako jedną z najbardziej motywujących form dostawy). Także jeśli chodzi o faktycznie najczęściej wykorzystywane formy dostawy kuriera znajdziemy wśród najpopularniejszych. Przesyłki kurierskie ustępują pola tylko Paczkomatom, a i to o zaledwie kilka punktów procentowych. Raport Gemius podaje, że 55% respondentów zaznaczyło kuriera jako najczęściej wykorzystywaną opcję, a 61% – odbiór przesyłki z „maszyny paczkowej”. Podobnie sytuację przedstawiają wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar Polska w kwietniu 2020 (a więc w czasie gdy trwał wiosenny lockdown spowodowany pandemią). Ankietowani przez Kantara internauci najczęściej (80% odpowiedzi) wskazywali na Paczkomat, ale niewiele mniej, bo aż 70% z nich chciałoby otrzymać paczkę kurierem. Osoby starsze (50 i więcej lat) szczególnie cenią sobie usługi firmy kurierskiej: aż 65% respondentów w tej grupie wiekowej najczęściej zamawia paczkę kurierem, w porównaniu do tylko około połowy internautów w młodszych grupach wiekowych. Dodajmy też, że ponad połowa kupujących w sieci uważa opcję darmowego odesłania produktu kurierem za najlepszą formę zwrotu towarów.

Oczekiwania wobec paczki kurierskiej

Inne formy dostawy są znacznie rzadziej wykorzystywane. Relatywną popularnością cieszą się jeszcze tradycyjne przesyłki pocztowe (ok. 40% wskazań), ale z pozostałych opcji (takich jak odbiór w punkcie partnerskim, sklepie, czy urzędzie pocztowym) korzysta tylko jedna piąta internautów. Najrzadziej wykorzystywany jest transfer dokumentów cyfrowych wprost ze strony internetowej (9% wskazań). Na podstawie tych danych można domyślić się dlaczego paczki kurierskie cieszą się takim wzięciem. Klienci wolą metody dostawy przesyłki, dzięki którym otrzymają paczkę szybko, a jej odebranie nie wymaga za dużo czasu i wysiłku.

Warto też zwrócić uwagę na usługi dodatkowe związane z dostawą kurierem. Prawie połowa (45%) internautów robiących zakupy w sieci zamiast płacić za zamówienie z góry, z poziomu strony internetowej, korzysta możliwości zapłacenia u kuriera gotówką przy odbiorze przesyłki, a jeden na pięciu płaci u kuriera kartą płatniczą. Znakomita większość, bo aż 89%, klientów e-commerce oczekuje też, że kurier wniesie paczkę z meblami lub sprzętem AGD do domu czy mieszkania. Można więc powiedzieć, że wniesienie przesyłki to powinien być standard. Natomiast tylko jedna czwarta respondentów chciałaby żeby te meble złożył fachowiec, chociaż ponad 60% chciałoby żeby fachowiec zamontował urządzenia AGD, a trze czwarte żeby podłączał gaz. Usługi dodatkowe tego typu mogłyby więc być dołączane do dostawy.

Klienci nie mają wyraźnych preferencji co do godziny dostawy. Najwięcej (36%) zadeklarowało, że chcieliby dostać paczkę najwcześniej o 8:00, chociaż aż 17% gotowych byłoby odebrać ją nawet wcześniej. Natomiast stosunkowo niewielu klientów chciałoby żeby kurier jeździł od jakiejś późniejszej godziny. Jeżeli już, to w sumie ponad 20% respondentów wskazuje na godziny popołudniowe (po 14:00 lub nawet 16:00). Jeśli chodzi o godzinę, do której klienci chcieliby otrzymać paczkę, to niewielu klientów wskazało na wczesną porę, a najwięcej odpowiedzi przypadło na godziny 16:00-20:00.

Wysłać paczkę kurierem czy pocztą?

Popularność przesyłki kurierskiej wśród klientów e-commerce nie jest niczym nowym ani zaskakującym. Jednak badania opinii internautów (wspomniane badanie Kantar Polska z kwietnia 2020) wskazują, że usługi firm kurierskich stanowią coraz większą konkurencję dla tradycyjnej przesyłki pocztowej na rynku usług dla klientów indywidualnych. Jak się okazuje, już 43% ankietowanych wybrało nadanie paczki u kuriera (czyli odbiór przesyłki przez kuriera z domu lub miejsca pracy nadawcy), a nieco ponad połowa (51%) wysłanie paczki z Paczkomatu. W tym drugim przypadku możliwe jest też doręczenie nadanej przesyłki przez kuriera wprost do nadawcy, należy więc przypuszczać, że przynajmniej część z nich jest tak dostarczana. Oznacza to, że zarówno usługi kuriera, jak i Paczkomaty, ustępują o zaledwie kilka punktów procentowych tradycyjnej przesyłce pocztowej, na którą wskazało 54% ankietowanych.

U kogo nadać przesyłkę kurierską

Jest kilka sposobów na wysłanie paczki za pośrednictwem firmy kurierskiej i to na różnych płaszczyznach. Zacznijmy od tego kto wyśle naszą przesyłkę. Może to być konkretna firma kurierska, którą mamy upatrzoną, ale można też skorzystać z usług jednej z licznych firm pośredniczących. Ta druga opcja ma dwie zalety. Po pierwsze, pozwala to na porównanie cen usług różnych firm kurierskich, szczególnie w przypadku nietypowych przesyłek. Należy bowiem pamiętać, że oferty operatorów kurierskich różnią nie tylko ceny, ale podział paczek na gabaryty, sposoby nadania itp. Dla każdej paczki najlepsza oferta może być w innej firmie. Żeby ułatwić porównywanie cen pośrednicy tworzą tzw. kalkulatory cen przesyłek kurierskich. Jest to serwis internetowy podający klientowi cenę za nadanie przesyłki o określonych parametrach u różnych operatorów oraz złożenie zlecenia poprzez firmę pośredniczącą obsługującą daną porównywarkę cen. Po drugie, różne firmy kurierskie mają w ofercie różne usługi dodatkowe, więc jeśli chcemy nadać konkretną nietypową paczkę, to może być najlepszy sposób znalezienia firmy, która oferuje to co chcemy w najlepszej cenie.

Z drugiej strony, firma pośrednicząca może nie mieć dostępu do pełnej oferty wszystkich operatorów. Przede wszystkim jednak jest to dobra opcja dla klienta indywidualnego, przygodnego. Jeżeli prowadzisz biznes i wysyłasz więcej paczek, to niemal na pewno uzyskasz lepsze warunki podpisując umowę z wybraną firmą kurierską.

Jak nadać przesyłkę kurierską

Wybrawszy operatora lub pośrednika możemy przystąpić do samej procedury nadania. Możemy oczywiście załatwić to w biurze firmy lub punkcie obsługi, a jeśli takiego nie ma to przez infolinię. W tej sytuacji dane nadawcy i odbiorcy oraz parametry paczki podajemy pracownikowi firmy, który przygotuje list przewozowy i pobierze opłatę za przesyłkę. Możemy jednak również wypełnić formularz nadania osobiście na stronie internetowej operatora. Dzięki temu nie musimy nigdzie chodzić, z nikim gadać. Możemy za to przygotować przesyłki w swoim tempie w dogodnym dla nas momencie. W tym celu należałoby założyć konto w serwisie pośrednika lub operatora, chociaż na przykład InPost udostępnia klientom możliwość nadania przesyłki bez rejestracji poprzez uproszczony internetowy formularz nadania w ramach usługi Szybkie Nadania. Tak czy inaczej trzeba będzie wypełnić formularz nadania podając dane nadawcy i odbiorcy oraz parametry przesyłki, takie jak jej gabaryt, waga i ewentualne usługi dodatkowe. Po podaniu i zatwierdzeniu parametrów przesyłki wystarczy tylko za nią zapłacić (zwykle możemy to zrobić przelewem on-line) i nadać.

No właśnie, jak nadać paczkę? Na to również jest kilka sposobów. Jednak najpierw trzeba spakować paczkę, najlepiej w karton i papier, żeby było ekologicznie, pamiętając o dostosowaniu wielkości pakunku do zawartości, żeby nie przepłacać i marnować paliwa na wożenie powietrza (znów ekologia się kłania). Po zapakowaniu paczki trzeba wydrukować etykietę i ewentualnie list przewozowy i/lub potwierdzenie nadania, a następnie przekazać do wysłania. Można w tym celu zamówić kuriera, który odbierze od nas przesyłki z domu lub miejsca pracy albo nadać ją osobiście w biurze operatora, punkcie partnerskim, lub Paczkomacie. Niektórzy operatorzy wolą ograniczyć strukturę „naziemną” i oferują odbiór przesyłki od klienta w standardzie, inni udostępniają tzw. podjazd kurierski jako dodatkową usługę. Zwykle w tych pierwszych standardowa usługa kurierska jest droższa, ale w tych drugich za przyjazd kuriera po paczki płaci się ekstra. Alternatywnie można nadać przesyłki w Paczkomacie lub w punkcie obsługi. W tym przypadku, po zapakowaniu przesyłki i naklejeniu etykiety trzeba zanieść paczkę do rzeczonego punku obsługi, urzędu pocztowego, lub Paczkomatu. W pierwszych dwóch przypadkach na miejscu przekazujemy ją pracownikowi, który zajmie się wszystkim i ewentualnie wyda nam potwierdzenie nadania. W Paczkomacie jest być może jeszcze prościej: wystarczy zeskanować kod kreskowy z etykiety i wsadzić paczkę do skrytki, która się otworzy. Potwierdzenie przyjdzie pocztą, a paczkę w ciągu 48 godzin kurier dostarczy do rąk odbiorcy albo wybranego punktu odbioru lub Paczkomatu. W sumie nic prostszego – nie dziwi, że ludzie coraz częściej korzystają z usług kuriera.