Aplikacje mobilne tworzone na telefony, tablety i inne urządzenia przenośne potrafią odczuwalnie ułatwić wykonywanie codziennych czynności, ulepszyć organizację pracy, zaoszczędzić sporo czasu, a także uatrakcyjnić czas wolny. Czym są aplikacje? W jaki sposób działają oraz jakie jest ich zastosowanie dla szerokiego grona użytkowników? Dowiedz się z poniższego artykułu.
Co to znaczy aplikacja mobilna?
Mobilna aplikacja to nic innego jak oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony. Tworzona jest pod konkretne oprogramowanie, którego najpopularniejszymi są iOS czy Android. W jakim celu tworzy się aplikacje mobilne? Przede wszystkim po to, by ułatwić użytkownikom dostęp do usług bądź wykonywanie zadań, które wymagają dostępu do komputera oraz Internetu. Aplikacje na telefon są przejrzyste, intuicyjne i łatwo dostępne. Posiadają dotykowy interfejs zaprojektowany specjalnie pod urządzenia mobilne. Umożliwiają dostęp do wielu funkcji, z których można korzystać w niecodziennych warunkach – w podróży, w drodze do pracy, a nawet bez dostępu do Internetu. Zawsze i wszędzie tam, gdzie dostęp do komputera jest utrudniony. Aplikacje mobilne umożliwiają łatwy i szybki dostęp do bankowości mobilnej, komunikatorów, social mediów czy zakupów online, w tym zakupów spożywczych. Dzięki nim sprawdzanie poczty elektronicznej, czytanie e-booków, śledzenie przesyłek kurierskich czy przeglądanie stron internetowych jest jeszcze wygodniejsze i bardziej przystępne. Istnieją również aplikacje mobilne, które nie wymagają dostępu do sieci internetowej.
Rodzaje aplikacji mobilnych
Tworzenie aplikacji mobilnych musi być odpowiednie dla danego systemu operacyjnego. Biorąc pod uwagę tworzenie aplikacji mobilnych, wyróżniamy trzy podstawowe typy. Aplikacje webowe, natywne oraz hybrydowe. Aplikacje webowe to aplikacje, które działają za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Nie są bezpośrednio instalowane na urządzeniu mobilnym. Są one więc bardziej uniwersalne – nie ma konieczności tworzenia dla nich osobnych oprogramowań pasujących dla systemu. Drugi typ – aplikacje natywne to zaawansowane aplikacje tworzone pod odpowiedni system operacyjny. Umożliwiają one sterowanie i poruszanie się po aplikacji z wykorzystaniem zaawansowanej obsługi gestów. Aplikacja hybrydowa zaś to pewien miks aplikacji natywnej z webową. Tworzone są z wykorzystaniem technologii webowych, jednak ubrane są w szatę aplikacji natywnych, dlatego nie różnią się znacząco od nich wyglądem. Zwykle jednak działają wolniej oraz mniej płynne niż aplikacje oparte na technologii natywnej.
W zależności od sposobu korzystania z aplikacji możemy wyszczególnić także inne rodzaje aplikacji, takie jak aplikacje samodzielne, czyli takie działające bez dostępu do Internetu. Internetowe, czyli takie wyświetlane za pomocą strony internetowej przystosowanej do urządzeń mobilnych. Inne, takie jak aplikacje klienckie są tworzone przez markę specjalnie dla klientów, oferując im swoje usługi w przejrzystej formie aplikacji mobilnej. Dzięki temu zamawianie jedzenia, rezerwowanie usługi, kupowanie produktów są prostsze i bardziej przystępne. Innym popularnym rodzajem aplikacji są gry komputerowe. Zręcznościowe, platformowe, quizowe, logiczne, karciane – wybór jest szeroki. To przyjemna i popularna forma rozrywki, z której korzysta prawie każdy użytkownik smartfona.
Zastosowania aplikacji mobilnych
Nie sposób wyszczególnić wszystkich przewidzianych funkcji i przeznaczeń oprogramowań dla smartfonów. Rynek aplikacji jest szeroki. Jednymi z podstawowych i najbardziej flagowych są aplikacje społecznościowe. Ranking aplikacji popularnych wśród użytkowników nie może obejść się bez chociaż jednej aplikacji społecznościowej. Umożliwiają one szybkie komunikowanie się z innymi użytkownikami. Dostępne są również aplikacje, które ułatwiają komunikację i realizację zadań w mniejszych grupach, na przykład w zespole w firmie. Coraz trudniej wyobrazić sobie wysyłanie wiadomości bez zainstalowania odpowiednich aplikacji mobilnych. Często nawet rozsyłanie SMS-ów uzależnione jest od działania danej aplikacji. Równie popularnymi aplikacjami są mobilne oprogramowania bankowe, które umożliwiają sprawdzanie stanu konta od ręki oraz wykonywanie szybkich przelewów bankowych. Zaraz obok nich powinny znaleźć się aplikacje zakupowe, które zapewniają wygodne przeglądanie stron z produktami. Kupowanie, zamawianie, rezerwowanie przez telefon to rzecz powszechna, która nie mogłoby być możliwe w tak funkcjonalny sposób bez mobilnych aplikacji. Takiego typu aplikacje wymagają jednak dostępu do bankowości lub danych kart płatniczych, ułatwiając płacenie. Innym rodzajem aplikacji są aplikacje multimedialne. Tego typu oprogramowania sprawiają, że wygodniej ogląda się seriale na platformach streamingowych lub przegląda wirtualne książki. Warto wspomnieć także o aplikacjach, które zyskały popularność nie tak dawno temu. Aplikacje umożliwiające zamawianie szybkich przejazdów samochodowych coraz częściej stają się alternatywą dla komunikacji miejskich.
Dlaczego warto korzystać z aplikacji?
W obecnych czasach korzystanie ze smartfona bez zainstalowanych aplikacji jest niezwykle trudne, wręcz niemożliwe. Działanie smartfonów zaś opiera się na różnych aplikacjach, które ułatwiają korzystanie z ich funkcji lub rozszerzają zakres jego działań. Dlaczego warto zainstalować aplikacje mobilne? Co najważniejsze, ładują się o wiele szybciej niż tradycyjne strony internetowe w przeglądarkach. Ich interfejsy dostosowane są do dotykowych ekranów telefonów, co sprawia, że wygodniej się z nich korzysta. Aplikację mobilną projektuje się z użyciem wielu rozbudowanych funkcji opartych na gestach, takich jak dotknij, przesuń, przeciągnij. Konkurencyjne strony komputerowe muszą posiadać dostosowane i widoczne na ekranie przyciski. Wygląd takich aplikacji mobilnych jest więc o wiele bardziej zachęcający i atrakcyjny, ponieważ jego projektowanie daje szerokie pole do popisu.
W wielu przypadkach korzystanie z aplikacji może przyspieszyć prace. Instalowane oprogramowania mogą mieć dostęp do szerokich funkcji Twojego smartfonu, takich jak aparat, lista kontaktów, lokalizacja i GPS. Dostępność do takich informacji użytkownika ułatwia wypełnianie formularzy, skraca czas potrzebny na wykonanie różnych czynności. Co więcej, wiele z nich zaraz po instalacji proponuje skonfigurowane urządzenia, dzięki któremu użytkownik będzie otrzymywał spersonalizowane, interesujące go treści. Dzięki aplikacjom mobilnym możesz być zawsze na bieżąco, korzystając z funkcji powiadomień na telefon. Informacja o nowym mailu w skrzynce lub dostarczonej paczce w Paczkomacie pojawia się na ekranie urządzenia w tej samej sekundzie. Ważną zaletą aplikacji mobilnych jest fakt, że wiele funkcji aplikacji dostępnych jest także w trybie offline.
Aplikacja mobilna InPost Mobile
W sklepach App Store, Google Play czy Huawei AppGallery jest wiele aplikacji dla urządzeń mobilnych, które ułatwiają wykonywanie codziennych czynności i umożliwiają dostęp do baz danych. Jedną z nich jest aplikacja firmy InPost. Dlaczego warto zainstalować tę aplikację? InPost Mobile znacząco ułatwia wysyłanie oraz odbieranie różnego typu przesyłek. Upraszcza korzystanie z Paczkomatów, gromadzi informacje na temat wysyłek. Z pozycji Twojego telefonu możesz wygodnie nadawać paczki, bez konieczności drukowania papierowej etykiety, śledzić oraz odbierać paczkę przy pomocy zdalnego otwierania Paczkomatu. Dodatkowo możesz w łatwy sposób identyfikować swoje przesyłki, płacić za nie wygodnie w aplikacji mobilnej, być na bieżąco z wszelkimi zmianami statusów. A to wszystko w jednym miejscu. InPost Mobile oferuje Ci szereg udogodnień, dzięki którym możesz sprawować pełną kontrolę nad swoimi wysyłkami. Ma przejrzysty interfejs, jest wygodna, wielozadaniowa i intuicyjna dla każdego użytkownika. Dostępna jest dla różnych urządzeń mobilnych.
Wraz z rosnącą liczbą użytkowników urządzeń mobilnych rośnie także liczba nowych aplikacji. Usługodawcy dostosowują swoje oferty do stylu życia konsumentów, proponując dostęp do zaawansowanych usług poprzez łatwą i dostępną aplikację. Aplikacje mobilne to również dobry sposób, by zwiększyć rozpoznawalność firmy wśród użytkowników oraz potencjalnych klientów.