Czym charakteryzuje się branża KEP?

Branża KEP to obecnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki na całym świecie. Trend ten nie ominął również Polski. Co więcej, w kraju nad Wisłą widoczny jest on jeszcze mocniej niż w wielu innych państwach. Pod niewiele mówiącymi trzema literami kryje się biznes, który już dziś wart jest miliardy złotych. Na czym on polega?

Rynek KEP – definicja

Akronim KEP oznacza usługi kurierskie, ekspresowe i paczkowe. Świadczą go wyspecjalizowane podmioty gospodarcze o krajowym lub globalnym zasięgu. Zajmują się one przewozem korespondencji i przesyłek, udostępniając niekiedy dodatkowe usługi takie jak możliwość ich nadawania. Firmy z tego sektora gospodarki starają się przekonać osoby korzystające z ich usług m.in. szybkością obsługi oraz możliwością śledzenia nadanych lub zamówionych paczek.

Jak kształtuje się branża KEP?

Obecnie rynek usług kurierskich przeżywa ożywienie z dwóch powodów. Pierwszy z nich to imponujący postęp technologiczny, który dokonał się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Rynek KEP w Polsce popularyzują ponadto coraz wygodniejsze sposoby zamawiania i odbioru towarów.

Zmiana przyzwyczajeń konsumentów

Branża KEP jest jedną z największych beneficjentek upowszechnienia się internetu i technologii mobilnych. Na ich sukcesie wyrósł m.in. sektor e-commerce. Do jego dodatkowej popularyzacji przyczyniła się również pandemia. Wielu klientów, w obawie przed zachorowaniem, jeszcze częściej zaczęła wybierać usługi dostępne online. Dostarczane pod drzwi lub do automatu przesyłkowego paczki pozwalały zachować bezpieczny dystans od innych osób bez konieczności rezygnacji z robienia zakupów.

Rozbudowa zaplecza logistycznego

Branża KEP w Polsce zyskała na popularności również ze względu na drugi skutek rozwoju technologicznego. Jest nim wyjątkowa wygoda korzystania z usługi zamawiania przesyłek. Doskonały przykład stanowi rozbudowana sieć automatów Paczkomat® należących do InPost. Dzięki nim miliony klientów mają możliwość odbioru swoich zamówień bez potrzeby udawania się do odległego punktu wydawania przesyłek kurierskich. Sukces urządzeń Paczkomat® sprawił, że obecnie również inne przedsiębiorstwa z branży KEP działające na polskim rynku stawiają na rozwijanie sieci własnych maszyn. Przesyłki krajowe i zagraniczne niezmiennie można odebrać od kuriera i to bez wychodzenia z domu.

Rozwój technologii

Postęp technologiczny pozwala coraz lepiej dbać o user experience, czyli doświadczenie (a ściślej mówiąc – satysfakcję użytkownika) klienta z procesu dokonywania zakupów. Sklepy internetowe starają się m.in. oferować jak najwięcej różnorodnych form płatności oraz operatorów KEP, którzy przywiozą zamówienie.

Coraz powszechniejsza jest także usługa same day delivery, a więc opcja dostawy tego samego dnia. Same firmy kurierskie dodatkowo pomagają w popularyzacji e-commerce, oferując wygodne aplikacje mobilne, które umożliwiają śledzenie przesyłek i obsługę automatów paczkowych. Nic więc dziwnego, że wartość branży KEP systematycznie rośnie, co pozwoli jej w 2023 roku wygenerować przychody na poziomie ponad 12 mld złotych.

Trendy wpływające na branżę KEP

Jednym z najnowszych trendów na rynku usług kurierskich jest coraz wyższa świadomość jej wpływu na klimat. Zostawiany przez samochody ślad węglowy to jedna z przyczyn, przez którą przesyłki kurierskie są dziś umieszczane w urządzeniach przesyłkowych. Wpływa to na to, jak wygląda praca kuriera, który dziś dostarcza w ciągu dnia setki zamówień klientów do automatu. Dzięki temu pracownicy branży KEP wykonują mniej kursów, co z kolei przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa. Co więcej, usługi kurierskie z biegiem lat potrzebują go coraz mniej. Jako przykład można tu ponownie przywołać lidera rynku KEP, czyli firmę InPost, która coraz więcej przesyłek dostarcza, wykorzystując samochody elektryczne.

Branża KEP dostrzega ponadto coraz większą rolę, jaką odgrywają w codziennym życiu konsumentów zakupy produktów spożywczych online. Taką formę zamawiania artykułów codziennej potrzeby oferują obecnie wszystkie wielkie sieci marketów. Co więcej, w ostatnich latach pojawiły się przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w tego rodzaju działalności. Popularność zakupów spożywczych w sieci sprawiła, że na rynek tych usług powoli wchodzi też branża KEP. Popularna tutaj jest usługa InPost Fresh, dzięki której można zamawiać spożywkę online kurierem do domu lub do automatu Paczkomat.

Jak działa logistyka firm kurierskich?

Logistyka firm kurierskich już dziś stoi na bardzo wysokim poziomie. Branża KEP dostrzega jednak wyzwania, które wpływają na poziom satysfakcji konsumentów. Największym jest czas dostarczania paczki. Wpływ na niego ma postępująca urbanizacja, która przyczynia się do powiększania ich powierzchni. W rezultacie w dużych ośrodkach trudno sprawnie poruszać się samochodem. Największe przedsiębiorstwa pragną więc poszerzyć rynek kurierów o mechanicznych pomocników – drony. Na razie taką możliwość testują koncerny amerykańskie m.in. Amazon oraz sieć pizzerii Domino’s.

Rynek kurierski zrewolucjonizować może także popularyzacja usługi dostarczania towarów przez osoby współpracujące z firmami KEP. Innymi słowy, nie można wykluczyć, że w najbliższych latach przesyłki kurierskie będą realizowane w sposób podobny jak np. przejazdy taksówką lub dostarczanie jedzenia na zamówienie. Już dziś w ramach Amazon Relay i Uber Freight prywatni kierowcy mogą zgłaszać się jako chętni do przewiezienia określonej ilości towaru. Jeśli ten model współpracy się upowszechni, przesyłki będą zapewne dostarczane jeszcze szybciej zarówno do automatów paczkowych, jak i domów.