Kurier dla sklepu internetowego

InPost znany jest klientom przede wszystkim z sieci Paczkomatów – innowacyjnych maszyn do samoobsługowego odbioru i nadawanie przesyłek. W ofercie firmy znalazły się jednak również usługi kurierskie, które przebojem wdarły się na polski rynek e-commerce – w zaledwie kilka lat od wprowadzenia usług kurierskich do swojej oferty InPost stał się jedną z trzech najczęściej wykorzystywanych firm kurierskich w e-commerce (według raportów Gemius dla e-commerce Polska). Niewątpliwie firma zawdzięcza ten sukces w części rozpoznawalności marki i integracji usług kurierskich i paczkomatowych. Jednak bardzo istotna jest też przemyślana oferta skierowana do sklepów internetowych, które stanowią najlepszego klienta firm kurierskich. Przyjrzyjmy się więc tej ofercie.

Znaczenie kuriera dla sklepu internetowego

Kurier dla sklepu internetowego ma znaczenie kluczowe. Jak pokazują badania opinii klientów sklepów internetowych (np. raport „E-commerce w Polsce 2020” przygotowany przez Gemius), kurier postrzegany jest jako najatrakcyjniejsza forma dostawy zamówień ze sklepów internetowych. Na postawione w badaniu Gemiusa pytanie „Które z poniższych form dostawy towaru najbardziej zachęcają Cię do zakupów przez internet?” najwięcej, bo aż 74%, badanych internautów robiących zakupy przez internet wybrało „dostawę kurierem bezpośrednio do domu\pracy”. Natomiast jeśli chodzi o faktycznie najczęściej wykorzystywane formy dostawy przesyłek ze sklepów internetowych, to kuriera wyprzedzają pod względem popularności tylko Paczkomaty: ponad połowa (55%) respondentów przy zamawianiu przesyłek ze sklepu internetowego najczęściej sięga po usługi firm kurierskich, a 61% po dostawę do Paczkomatu. Podobnie badanie Kantar Polska z kwietnia 2020 (a więc już w czasie pandemii koronawirusa) wskazuje, że 70% internautów odwiedzających sklepy internetowe wybiera dostawę kurierem do domu (a 80% do Paczkomatu). Kurier cieszy się, według raportu Gemius, szczególną popularnością wśród osób starszych (50 i więcej lat). Aż 65% z nich najczęściej wybiera właśnie dostawę kurierem ze sklepu internetowego, podczas gdy młodsi internauci chętniej korzystają z Paczkomatów. Ponadto, ponad połowa internautów kupujących w sieci wskazuje, że najatrakcyjniejszą metodą zwrotu nietrafionych zakupów do sklepu internetowego jest dla nich możliwość darmowego odesłania produktu kurierem. Kurier dla sklepu internetowego jest więc nie tylko dobrym pomysłem, ale wręcz koniecznością.

Cena kuriera dla sklepu internetowego

Respondenci w badaniu Gemius wskazują, że jednymi z najczęstszych problemów, na jakie natykają się zamawiając towary ze sklepów internetowych, są wygórowane ceny i czas przesyłek. Także internauci niekupujący w sieci wymieniają niższe ceny przesyłek jako jeden z głównych czynników, które mogłyby skłonić ich do skorzystania z oferty sklepu internetowego. Tak więc wybierając kuriera dla sklepu internetowego warto postarać się żeby był to tani kurier. A jak tani? W zeszłorocznym badaniu Gemius pytano internautów o preferowaną cenę przesyłki i wprawdzie najwięcej głosów zebrała kwota 1 zł (cóż za zaskoczenie), to dopiero przy kwotach powyżej 10 zł poziom akceptacji respondentów wyraźnie spadał. Można to więc uznać za cenę graniczną. Tak się składa, że ceny przesyłek kurierskich dla klienta biznesowego zaczynają się w InPost od 9,91 zł…

InPost kurier dla sklepu internetowego

Co może zyskać sklep internetowy dzięki współpracy z InPost? Przede wszystkim dostęp do dwóch najpopularniejszych form dostawy przesyłek z e-commerce (kurier i Paczkomat) w ramach umowy z jednym operatorem logistycznym. Warto zwrócić uwagę, że jeden z najważniejszych czynników, na jakie zwracają uwagę internauci wybierając sklep internetowy, to według raportu Gemius możliwość wyboru spośród różnych form dostawy. Ponadto InPost obsługuje także zwroty towarów ze sklepu on-line poprzez Szybkiezwroty.pl, z wykorzystaniem wygodnej sieci dziewięciu tysięcy Paczkomatów w całym kraju. Dodatkowo w ofercie jest też odbiór paczek ze sklepu bez dodatkowej opłaty za podjazd kuriera. Niektóre firmy wprawdzie oferują tą opcję w standardzie, ale nigdy nie jest to tani kurier, a w InPost opłata jest, ale tylko przy nadawaniu mniej niż pięciu przesyłek na raz. Mało kiedy ze sklepu internetowego wychodzi ich na raz mniej niż pięć, więc jak na ofertę odbioru przesyłek od klienta to jest to wyjątkowo tani kurier. Klientom sklepu internetowego InPost oferuje możliwość łatwego śledzenia przesyłek przez dedykowaną aplikację oraz dynamicznego przekierowania paczek do Paczkomatu lub Punktu Obsługi, jeżeli ich odbiór okaże się niemożliwy. Z kolei sam sklep internetowy skorzystać może z integracji z API operatora, która usprawnia proces wysyłki. Wreszcie, sklep internetowy skorzystać może z indywidualnej wyceny i spersonalizowanej oferty dopasowanej do jego potrzeb. Kurier InPost przewiezie przesyłki o wadze do pięćdziesięciu kilogramów (choć cena zależy oczywiście do wagi), a za odpowiednią opłatą także pakunki dłużycowe i niestandardowe, a nawet paletę.

Paczkomat czy kurier?

Jak już wspomniano, choć usługa kurierska pozostaje najbardziej zachęcającą formą dostawy zamówień ze sklepów internetowych, to w praktyce częściej wykorzystywane są Paczkomaty. Jest ku temu kilka przyczyn. Prawdopodobnie najważniejszą jest niższa cena przesyłki do Paczkomatu – w ofercie dla sklepów internetowych jest ona co najmniej o złotówkę tańsza. Paczkomaty to także bardzo wygodne rozwiązanie – nie każdy ma możliwość czekania cierpliwie w domu na przyjazd kuriera, a Paczkomaty są otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Do tego, w odróżnieniu od innych punktów odbioru, sieć Paczkomatów jest niezwykle rozbudowana – w całym kraju jest ich już dziewięć tysięcy, dzięki czemu większość klientów dzieli od najbliższej maszyny dystans około pięciuset metrów. A ponieważ są one zlokalizowane najczęściej w pobliżu sklepów, centrów handlowych itp. to łatwo jest odwiedzić Paczkomat po drodze do lub z pracy albo szkoły, czy przy okazji zakupów. Sama procedura odbioru zajmuje, z użyciem aplikacji, kilka sekund.

Integracja sklepów internetowych ze Skąpcem i Opineo

Skoro te Paczkomaty są takie atrakcyjne, to warto poinformować klienta o możliwości skorzystania z tej formy dostawy. Dlatego InPost we współpracy z serwisami Skąpiec i Opineo oferuje sklepom internetowym możliwość zamieszczenia specjalnej ikonki obok oferty, informującej klientów, że dany sklep ma w ofercie opcję dostawy do Paczkomatu.

Paczka w Weekend dla sklepu internetowego

Korzystając z oferty przesyłki ze sklepu internetowego do Paczkomatu warto zwrócić też uwagę na wprowadzoną niedawno opcję nadania paczek w weekend. W badaniach przeprowadzonych przez InPost 86% zapytanych przedstawicieli sklepów internetowych wyraziło chęć wprowadzenia do Paczkomatu w weekend do oferty swojego sklepu. Podobnie, 60% kupujących w sieci, którzy skorzystali ostatnio z usług kuriera, wyraziło zainteresowanie opcją dostawy do Paczkomatu w weekend. Nie dziwi to, skoro dwie trzecie z klientów e-commerce określiło swoje ostatnie zakupy ze sklepu internetowego jako pilne lub bardzo pilne. Sklep internetowy korzystający z usług InPost może zaproponować swoim klientom skorzystanie z weekendowej dostawy do Paczkomatu, za naprawdę niewygórowaną cenę.

Kurier dla sklepu internetowego na Allegro

Niektóre sklepy internetowe sprzedają swoje towary także (albo i wyłącznie) przez serwis Allegro. InPost przygotował dla nich specjalną ofertę, w ramach której przesyłkę do Paczkomatu nadać można za dziewięć złotych, a paczkę kurierską do dziesięciu kilogramów za niecałe jedenaście złotych. Kurier oczywiście podjedzie za darmo do sklepu po co najmniej pięć paczek. Do tego klienci mogą skorzystać z darmowych zwrotów za pośrednictwem Paczkomatu, a sklep z opcji nadania przesyłki za pobraniem oraz darmowego ubezpieczenia do pięciu tysięcy złotych. InPost deklaruje przy tym, że nawet 95% paczek dociera do klienta już następnego dnia po wysłaniu ze sklepu internetowego.

Tani kurier w abonamencie

Jak już wspomniano, tani kurier może być kluczowy w osiągnięciu sukcesu w e-commerce. W ramach abonamentu sklep dostaje obniżone ceny wysyłki kurierem i do Paczkomatów w zamian za zobowiązanie do wydawania określonej kwoty miesięcznie na wspomniane usługi. Co ważne, po wyczerpaniu kwoty abonamentu sklep internetowy nadal korzystać może z niższych cen abonamentowych, a wraz z rozwojem biznesu także w dowolnej chwili zwiększyć wartość abonamentu, którego koszt pozostaje stały przez cały okres trwania umowy (do wyboru na 12 lub 24 miesiące). W ramach abonamentu sklep internetowy otrzymuje także promocyjne ceny na usługę dostawy za pobraniem. Podpisując umowę w trakcie miesiąca, sklep internetowy nie wnosi opłaty abonamentowej do momentu otrzymania kolejnego rozliczenia miesięcznego, ale od razu ma możliwość wysyłania paczek w obniżonych cenach. Dodatkowo sklepy internetowe korzystające z abonamentu mają dostęp do darmowych podjazdów kurierskich.

Czas trwania umowy abonamentowej to dwanaście lub dwadzieścia cztery miesiące, a ceny wahają się od stu pięćdziesięciu złotych za abonament dla początkujących sklepów internetowych, po nawet tysiąc dwieście złotych dla potentatów e-handlu. Cena indywidualnych paczek są oczywiście tym mniejsze im droższy abonament i dłuższy okres jego trwania.

Fulfillment dla sklepu internetowego

Szczególną formą usługi skierowaną do sklepów internetowych jest tzw. Fulfillment. Jest to kompleksowy outsourcing logistyki sklepu internetowego, pozwalający sprzedawcy na skupienie się wyłącznie na działalności sprzedażowej i marketingowej. W ramach tej usługi sklep internetowy korzysta z przestrzeni magazynowej i wykwalifikowanej kadry operatora logistycznego w pełni zintegrowanych z jego usługami przewozowymi. W tym przypadku pracownicy operatora zajmują się przyjęciem towarów na magazyn, ich magazynowaniem oraz pakowaniem i wysyłką po złożeniu zamówienia. Dzięki integracji systemów informatycznych sklepu internetowego i operatora informacja o złożeniu zamówienia natychmiast trafia do magazynu, gdzie pracownicy pakują towary (dołączając faktury, ulotki itp.), a następnie przekazują do wysyłki, co również przebiega płynnie dzięki koordynacji magazynów i dystrybucji w ramach jednej firmy.

Dzięki skorzystaniu z takiej usługi sklep internetowy zwolniony jest z konieczności zatrudniania pracowników i wynajmowania przestrzeni magazynowej. Do tego oferta operatora jest elastyczna, więc w miarę jak sprzedaż wzrasta, to bez problemu powiększyć można wykorzystywaną przestrzeń magazynową bez konieczności szukania nowych pomieszczeń i zatrudniania dodatkowych pracowników. Co więcej, pracownicy ci dysponują zwykle większym doświadczeniem i wiedzą fachową oraz sprawnymi procedurami. Dzięki temu mogą na przykład rozmieścić towar w magazynie w sposób ułatwiający jak najszybsze wydanie najpopularniejszych produktów. Operator może także zmniejszyć koszty pakowania paczek, kupując materiały opakowanie w większych ilościach.