Dowiedz się więcej o rynku e-commerce!

Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie praktycznie na całym świecie. Ponadto z biegiem czasu zmieniają się trendy zakupowe oraz rozwiązania mające na celu maksymalnie usprawnić zamawianie produktów online. Sprawdź, jak obecnie kształtuje się rynek e-commerce w skali kraju i które platformy sprzedażowe cieszą się największym zainteresowaniem Polaków!

Rynek e-commerce w Polsce a w Europie

Chociaż coraz więcej Polaków regularnie robi zakupy w sieci, to nasz rynek wciąż nie dorównuje rynkom europejskim. Od czasów pandemii nastąpił w Polsce gwałtowny rozwój sprzedaży internetowej. Coraz chętniej kupuje się produkty RTV/AGD, kosmetyki, ubrania oraz produkty spożywcze. Warto też podkreślić, że sama dynamika wzrostu w obszarze sprzedaży online jest 2,5 razy wyższa względem średniej w Europie. Wciąż jednak polskie sklepy online ograniczają swoją działalność głównie do skali kraju. Tymczasem w Czechach, w Niemczech czy na Słowacji, właściciele platform sprzedażowych stawiają na rynki zagraniczne.

Wzrost zakupów online wśród Polaków

Należy jednak podkreślić, że z roku na rok e-commerce w Polsce zyskuje na popularności. Niewątpliwie wpływa na to wygoda związana z możliwością dokonania zakupu bez wychodzenia z domu. Polacy przekonali się także, że sklepy internetowe bardzo często oferują produkty w znacznie niższych cenach względem asortymentu niż w sklepach stacjonarnych. Na wzrost sprzedaży produktów przez Internet wpływa także możliwość złożenia zamówienia w dogodnym czasie oraz gwarancja błyskawicznej dostawy. Dzięki dynamicznemu rozwojowi usług kurierskich zakupy bardzo często już na drugi dzień trafiają do adresata (niekiedy nawet tego samego dnia). Wszystko to sprawia, że handel elektroniczny cieszy się w Polsce coraz większym powodzeniem.

Warto też wspomnieć o wpływie pandemii koronawirusa na gwałtowny wzrost zainteresowania zakupami online w naszym kraju. Podczas lockdownu bardzo wiele osób zrezygnowało z usług stacjonarnych punktów sprzedaży na rzecz e-sklepów. Chociaż kryzys związany z Covid-19 mamy już za sobą, Polacy nie porzucili zakupów w sieci. Co więcej, obecnie sklepy internetowe cieszą się bardzo dużą popularnością także wśród seniorów, którzy do niedawna podchodzili do nich z większym sceptycyzmem. Trzeba zatem przyznać, że biznes online w ciągu ostatnich lat uzyskał dość spore zaufanie wśród konsumentów.

Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami online w naszym kraju, zwiększa się liczba sklepów internetowych. Warto podkreślić, że obecnie założenie platformy sprzedażowej nie jest trudne i osoby zainteresowane działalnością w e-commerce mogą bardzo szybko ją rozpocząć. Jakie platformy e-commerce są obecnie najpopularniejsze na naszym rynku? Większość właścicieli e-sklepów stawia na rozwiązania typu open source. Nieco mniej przedsiębiorców wybiera SaaS. Wśród najczęściej wybieranych platform wymienia się między innymi WooCommerce. Dużą popularnością cieszy się także PrestaShop. Ponadto, wiele sklepów powstaje przy pomocy platformy Shoper. Każda z nich ma wiele zalet i tak naprawdę od Ciebie zależy, na co postawisz. Warto także zapoznać się z opiniami na temat ich działania.

E-commerce – jak zacząć sprzedawać?

Chcesz otworzyć własny biznes w Internecie i rozpocząć działalność jako właściciel e-sklepu? Obecnie to bardzo proste – wystarczy kilka kroków, aby wejść na rynek e-commerce. Na początku należy zastanowić się, jakiego typu produkty chcesz sprzedawać i w jaki sposób zamierzasz je pozyskiwać. Wybór asortymentu ma duże znaczenie, warto stawiać na popularne branże i nisze rynkowe, a także na zagadnienia, które znamy.

Następnie tworzysz własną platformę do sprzedaży online, bazując na marketplace’ach lub budując od podstaw swoją witrynę. Pamiętaj także, że musisz udostępnić potencjalnym klientom różne formy płatności oraz metody dostawy. Przed rozpoczęciem działalności należy także przygotować regulamin e-sklepu. Warto też zastanowić się nad odpowiednią promocją biznesu – wchodząc na polski rynek e-commerce, musisz pamiętać o konkurowaniu z wieloma sklepami o podobnym profilu.

Polski e-commerce – jakie wymagania mają klienci?

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce w naszym kraju sprawił, że potencjalni klienci mają coraz większe oczekiwania względem usług sklepów internetowych. Co obecnie jest priorytetem dla konsumentów?

Szybka dostawa

Większość z nich zwraca uwagę głównie na szybką dostawę, oczekując otrzymania przesyłki już na drugi dzień.

Różne formy płatności

Ważną kwestią jest także szeroki wybór form płatności – obecnie klienci cenią sobie głównie błyskawiczne przelewy oraz transakcje realizowane za pomocą kodów BLIK.

Wiele metod dostawy

Wśród kluczowych wymagań należy też wspomnieć o dostępności co najmniej kilku metod dostawy – obecnie coraz popularniejsze są dostawy realizowane do punktów odbioru, w tym głównie do paczkomatów.

E-commerce w Polsce – jakie produkty najchętniej kupują Polacy?

Branża e-commerce w Polsce jest bardzo zróżnicowana. W poszczególnych sklepach można kupić zarówno popularne produkty, jak i niszowy asortyment. Warto zastanowić się, co cieszy się największym zainteresowaniem na krajowym rynku. Coraz więcej Polaków zamawia w Internecie artykuły spożywcze, na co niemały wpływ miała pandemia koronawirusa. Wciąż bardzo popularne są także apteki online oraz drogerie internetowe. Ponadto, Polacy chętnie zamawiają w sieci odzież i obuwie. Na rynku e-commerce można również dostrzec wzrost zainteresowania elektroniką, multimediami, książkami i zabawkami. Sprzedaż internetowa rozwija się wyjątkowo dynamicznie, a na znaczeniu zyskują również sklepy specjalizujące się w wąskim zakresie asortymentu.

Od czego zależy sukces w branży e-commerce?

Właściciele sklepów online muszą pamiętać o tym, aby ich działalność była dostosowana do oczekiwań potencjalnych klientów. Na platformie sprzedażowej powinni udostępniać najpopularniejsze metody płatności i różne formy dostawy, ale sukces w branży zależy nie tylko do specyfiki działania danego sklepu. Bardzo ważną kwestią jest także odpowiednie wypromowanie swojego biznesu. Ponieważ handel internetowy dość gwałtownie rozwija się w naszym kraju, każdy przedsiębiorca musi zmagać się z dużą konkurencją. Na szczęście na rynku e -commerce można zadbać o skuteczną reklamę bez ponoszenia większych kosztów. Wystarczy postawić na bezpłatną promocję w mediach społecznościowych, prowadząc oficjalny profil sklepu na przykład na Facebooku czy Instagramie. Dobrym pomysłem jest także założenie bloga firmowego, na którym ukazywałyby się teksty reklamowe.

Dobre wypozycjonowanie sklepu

Należy też wspomnieć, że sukces danego sklepu często jest uzależniony od jego pozycji w wyszukiwarce internetowej. W tym zakresie bardzo ważne są unikalne opisy produktów, wartościowe dla robotów Google. Właściciele e-sklepów zdają sobie sprawę, że ta kwestia może zaważyć o powodzeniu ich biznesu, dlatego wielu z nich współpracuje z firmami specjalizującymi się w tworzeniu opisów produktów zgodnych z zasadami SEO.

Prognozy rozwoju e-commerce w Polsce

Handel internetowy w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie, a według prognoz gwałtowny wzrost w sektorze e-commerce wciąż będzie się utrzymywał. Wiąże się to z wieloma wyzwaniami dla właścicieli e-sklepów. Obecnie muszą oni stawiać na wysoko rozwinięte rozwiązania technologiczne, aby maksymalnie usprawnić proces zakupowy i zapewnić klientom możliwość zamawiania produktów także przez urządzenia mobilne.

Według prognoz niedługo będą stosowane jeszcze inne, nowe rozwiązania, jak chociażby płatności przy pomocy kodu QR. Szacuje się, że wartość rynku e-commerce w Polsce do 2026 roku wzrośnie do ponad 160 mld złotych. Co oznacza wzrost do tak wysokich wartości? Według prognoz w 2026 roku większość Polaków będzie regularnie robić zakupy online, a stacjonarne punkty sprzedaży przeniosą się do wirtualnej przestrzeni.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na szybkim sukcesie finansowym, możesz postawić na biznes związany z e-commerce. Co sprzedawać, aby pozyskać wielu klientów? Nie ma sprawdzonej recepty na sukces – najważniejsze jest sprostanie oczekiwaniom potencjalnego konsumenta oraz skuteczne wypromowanie swojej działalności.