Statusy przesyłek – czym są i co oznaczają?

Oczekiwanie na paczkę może trwać od kilku do kilkudziesięciu dni – wszystko zależy od przesyłki oraz odległości, jaką ma do pokonania. Na szczęście firmy kurierskie na bieżąco informują adresata o zmianach statusu. Dzięki nim wiesz na bieżąco, co dzieje się z Twoją paczką. Dowiedz się, co oznaczają statusy przesyłek, jak korzystać z takich informacji oraz jak śledzić swoją przesyłkę.

Czym jest status przesyłki?

Kiedy nadajesz lub oczekujesz na przesyłkę, na Twoją skrzynkę mailową lub za pomocą powiadomienia w aplikacji mobilnej czy SMS przychodzą informacje od firmy kurierskiej, mówiące o stopniu realizacji Twojego zamówienia. To właśnie statusy przesyłek. Najprościej mówiąc, są to aktualizacje informujące klienta na bieżąco o tym, gdzie aktualnie znajduje się jego paczka i pozwalające określić przybliżony termin jej doręczenia. Jak to się dzieje? Każda nadawana paczka zyskuje identyfikacyjny numer przesyłki, dzięki któremu jest monitorowana przez firmę realizującą doręczenia. W dniu nadania nadawca, ta samo jak odbiorca, otrzymują dostęp do numeru identyfikacyjnego, aby móc śledzić zmiany jej statusów. Kiedy możesz spodziewać się informacji o zmianie statusu przesyłki? Powinno to nastąpić zawsze, kiedy Twoja paczka zmieni lokalizację. Zależy to jednak od danej firmy kurierskiej. Wiadomości najczęściej trafiają do Ciebie w momentach, kiedy paczka opuszcza daną lokalizację, na przykład sortownię paczek, albo w momencie, w którym dotarła do kolejnego oddziału. Treść wiadomości poinformuje Cię, co dokładnie dzieje się z Twoim pakunkiem. Możesz także samodzielnie sprawdzać jego status, korzystając z funkcji śledzenia zamówienia.

InPost szybkie nadania

Jakie są statusy przesyłek?

Zmiana statusu przesyłki sygnalizuje, że kolejny etap dostawy został zrealizowany. Co jednak oznaczają statusy? Należy wyróżnić kilka podstawowych, z których każdy odpowiada zmianie lokalizacji przesyłki lub czynności podejmowanej w związku z Twoją paczką. Statusy te dotyczą usług kurierskich. Pierwsze powiadomienie ma zazwyczaj treść: „Zarejestrowano dane przesyłki”. Oznacza to, że nadawca wprowadził, online lub ręcznie, wszystkie niezbędne dane potrzebne do wysłania paczki, takie jak adres i kod pocztowy, opłacił wysyłkę i wygenerował list przewozowy bądź etykietę. Jej podróż jednak jeszcze się nie zaczęła, to zaledwie potwierdzenie gotowości do wyruszenia w drogę. Paczka nie została jeszcze odebrana przez kuriera. O tym fakcie poinformuje Cię powiadomienie o treści: „Przesyłka odebrana przez kuriera”. Oznacza ona, że kurier odebrał przesyłkę i jego zadaniem jest złożyć ją w najbliższym oddziale firmy kurierskiej, z którego ruszy w odpowiednim kierunku. Od tego momentu zaczyna się podróż paczki, która trwa zazwyczaj maksymalnie 2 dni robocze. Kolejna informacja zawiadamiająca o zmianie statusu to: „Przesyłka przyjęta w oddziale”. Oznacza to, że przesyłka została przyjęta w oddziale firmy i planowana jest jej wysyłka do odbiorcy. W przypadku paczek mających do pokonania dłuższą drogę status ten może się powtarzać kilkukrotnie.

Nie oznacza to jednak, że przesyłka zaginęła w czasie transportu – paczki są transportowane przez kuriera między oddziałami, aby usprawnić dalszą dostawę. Jeśli jednak dystans między danym oddziałem a adresem odbiorcy jest krótki, wówczas wyczekiwany status powinien posiadać treść: „Przekazano do doręczenia”. Informuje ona, że kurier odebrał paczkę z finalnego oddziału i zmierza do jej doręczenia. Zazwyczaj taka wiadomość wysyłana jest w godzinach porannych, kiedy kurierzy odbierają przydzielone im przesyłki do doręczenia. To powiadomienie najczęściej oznacza, że paczka trafi do rąk adresata jeszcze tego samego dnia. Ostatnia wiadomość to „Przesyłka doręczona”, czyli potwierdzenie, że przesyłka została doręczona pod wskazany adres i odebrana. Może się jednak okazać, że status Twojej przesyłki zamiast „Dostarczona” to „Zwrot”. Co to oznacza? Jest to informacja, że przesyłka zostaje zwrócona do nadawcy. Jest kilka powodów takiego stanu rzeczy. Najczęściej dzieje się tak wtedy, kiedy kurier dwukrotnie nie zastanie odbiorcy. Inny powód, to nieprzyjęcie przesyłki przez adresata. W obu przypadkach paczka wraca do rąk tego, kto ją wysłał. Dokładna treść statusów zależy jednak od firm kurierskich. Aby wiedzieć na bieżąco, co dzieje się z Twoją przesyłką, skorzystaj z usługi śledzenia przesyłek. Śledzenie umożliwi Ci monitorowanie Twojej paczki i drogi, jaką pokonuje.

Śledzenie przesyłek nadawanych i odbieranych w Paczkomacie

Osoby zamawiające lub odbierające przesyłki przez Paczkomaty InPost mogą otrzymywać powiadomienia o etapie realizacji o treści innej niż powyższe, np. mówiącej o tym, że paczka została nadana w Paczkomacie. Co to znaczy „nadana w Paczkomacie”? Kiedy nadawca, wybierając opcję nadania paczki w Paczkomacie, zostawi paczkę w skrytce, jej status automatycznie się zmieni, informując adresata, że paczka czeka na odbiór przez kuriera InPost.

Kolejne powiadomienie to „Potwierdzenie nadania przesyłki”. Przesyłka została odebrana przez kuriera i zostanie przetransportowana do najbliższego oddziału, skąd ruszy w dalszą drogę. Będzie o tym informował status „Paczka w drodze”. Kiedy podczas śledzenia otrzymasz wiadomość o treści „Paczka umieszczona w Paczkomacie”, oznacza to, że przesyłka jest gotowa do odbioru. Należy wówczas udać się pod adres wskazanego Paczkomatu w ciągu 48 godzin, by odebrać pakunek. Finalne powiadomienie powinno informować, że przesyłka została dostarczona do klienta. Na Twój telefon przyszło powiadomienie, że Twoja przesyłka jest aktualnie magazynowana? Taka wiadomość nie powinna budzić niepokoju. Co oznacza status „magazynowanie przesyłki w oddziale”? Odbiorca zostaje poinformowany, że przesyłka została przewieziona do najbliższego oddziału magazynowania. Trafiają tam przesyłki, których termin odbioru minął.

Jak sprawdzić status przesyłki?

Status oczekiwanej przez Ciebie przesyłki możesz łatwo i wygodnie sprawdzić na stronie firmy kurierskiej, z której usług korzystasz. Do sprawdzenia położenia swojej paczki wystarczy ci numer identyfikacyjny, który pomoże ustalić jej aktualne położenie. Dzięki temu sprawdzisz daty oraz godziny, w których przekazywana była twoja paczka. Pamiętaj, że możesz w każdej chwili sprawdzić aktualny status paczek online realizowanych przez InPost. Wystarczy, że wpiszesz numer przesyłki na stronie internetowej InPost lub skorzystasz z aplikacji mobilnej InPost Mobile. Aplikacja będzie na bieżąco wysyłać Ci powiadomienia o każdej zmianie statusu. Usługa InPost umożliwia swoim klientom śledzenie przesyłek przez całą jego podróż od nadawcy do adresata.

Czy śledzenie przesyłek to potrzebna funkcja? Dla wielu klientów jest to duży komfort oraz wygoda. Daje Ci pełen dostęp do informacji na temat Twoich przesyłek. Dzięki temu możesz oszacować przewidywany termin dostawy, co ułatwi Ci odbiór wyczekiwanej paczki. Nie musisz w tym celu wydzwaniać do kuriera. Statusy przesyłek możesz sprawdzać wygodnie przez Internet lub zalogować się do systemu, ustawiając sobie powiadomienia na urządzeniach mobilnych.