Wskazówki dotyczące prowadzenia kampanii reklamowych w e-commerce

Dynamiczny postęp digitalizacji, pandemia COVID-19 i stale rozwijające się nowe narzędzia online sprawiły, że dzisiaj Polacy coraz chętniej kupują w Internecie. Jest to nie tylko wygodne, ale również zdecydowanie bardziej efektywne. Szukając towaru, możemy równolegle poszukiwać go w różnych sklepach bez potrzeby jeżdżenia po całym mieście, a także porównywać ceny na bieżąco. By jednak dotrzeć do Klientów w gąszczu ofert, konieczne wśród przedsiębiorców jest prowadzenie skutecznych i efektywnych kampanii. Na czym powinny się one opierać? Na co należy zwracać uwagę? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym materiale.

Jaka powinna być kampania w Internecie?

Przemyślana kampania w Internecie przede wszystkim sprawi, że nasz sklep będzie bardziej widoczny w sieci, wśród licznej konkurencji. Dzisiaj bowiem nie wystarczy już posiadanie świetnie zbudowanej strony WWW i szerokiego portfolio usług. Trzeba umieć z tym wszystkim jeszcze dotrzeć do naszego Klienta.

Gdzie reklamować sklep internetowy? Przede wszystkim decydując się na skuteczną promocję w Internecie. Przedsiębiorcom najbardziej zależy na konwersji, a więc na działaniu, jakie podejmuje odbiorca reklamy w odpowiedzi na nią. Konwersja może być rozumiana na wiele sposobów: zwiększenie sprzedaży, poprawa widoczności sklepu w Internecie czy rozpoznawalność marki bądź więcej zapisów na newsletter. Warto w tym celu zdecydować się na kampanie reklamowe e-commerce, wykorzystując media społecznościowe (m.in. reklama sklepu internetowego na Facebooku) i najnowocześniejsze narzędzia online. Skuteczny content marketing dzisiaj to podstawa sukcesu w budowaniu rozpoznawalności marki i twojego biznesu.

O czym pamiętać planując działania marketingowe w Internecie?

Planując działania reklamowe, pamiętajmy by wyznaczyć:

  • cel (co chcemy osiągnąć poprzez płatną promocję),
  • grupę odbiorców (do kogo ma ona trafić oraz kanały komunikacji) oraz
  • zadbać o wizualną stronę kampanii (musi być ona ciekawa i przyciągać uwagę).

Czym jest PPC?

PPC to obecnie jeden z najczęściej wybieranych rodzajów reklam w Internecie. Jej nazwa pochodzi z języka angielskiego (Pay Per Click lub Cost Per Click – CPC) i oznacza model rozliczeniowy, w którym reklamodawca płaci wyłącznie za skuteczne kliknięcie w reklamę, a nie tylko za jej wyświetlenie. W tym modelu najczęściej rozliczane są kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google, czyli Google AdWords (Google Ads). W takim wypadku Reklamodawca ma możliwość ustawienia budżetu maksymalnego, z którego aplikacja będzie sukcesywnie pobierać pieniądze za skuteczne kliknięcia. Jest to korzystne nie tylko dlatego, że płacimy za realne działanie Klientów, ale również dlatego, że daje nam to możliwość analizowania danych z kampanii w sposób dokładny. Takie działanie wykorzystujemy najczęściej w sklepie internetowym.

Jaką formę przyjmuje PPC?

PPC najczęściej występuje w formie linka sponsorowanego bądź banneru reklamowego, prowadzącego bezpośrednio do sklepu online. Niektórzy decydują się również na formy video kampanii reklamowej. By była skuteczna, powinna mieć dobrze sprecyzowane słowa kluczowe, które pozwolą nam zainteresować grupę docelową.

Należy jednak podkreślić, że to nie Reklamodawca ustala cenę „kliknięcia”. Robi to rynek. Reklamodawca może ustalić samodzielnie budżet i kwotę, jaką gotowy jest zapłacić za interakcję. Jednak ostateczny koszt uzależniony jest od wysokości ceny aukcyjnej, która opiera się na wszystkich danych od reklamodawców z całej kategorii. Działa tu zasada, że im wyższa jakość, tym wyższa stawka PPC.

Kolejną zaletą jest możliwość modyfikowania reklamy w branży e-commerce w trakcie jej wyświetlania. Jeśli zauważymy, że PPC nie przynosi założonych korzyści, możemy ją zmodyfikować. Najważniejsze bowiem w e-commerce jak zarabiać jest odpowiednie targetowanie przekazu do docelowego użytkownika.

Jakie ryzyka niesie w sobie PPC?

Przy wielu zaletach, należy również wspomnieć o kilku ryzykach, jakie wiążą się z PPC. Pierwszym z nich jest ryzyko nieuczciwej konkurencji – inni przedsiębiorcy konkurujący z nami mogą wchodzić celowo na naszą reklamę, wyczerpując pulę płatnych kliknięć. W przypadku nowych firm o stosunkowo małych budżetach może stanowić to poważny problem. Drugim ryzykiem jest popełnianie błędów przez niedoświadczonych przedsiębiorców (stosowanie zbyt szerokich haseł kluczowych, niewłaściwa geolokalizacja).

Wskaźniki efektywności – co warto śledzić podczas analizy wyników kampanii Facebook Ads?

Gdy zdecydujemy się na kampanie promocyjne, powinniśmy na bieżąco zwracać uwagę na dane liczbowe dotyczące naszych reklam i pozycjonowanie stron. Pomagają nam w tym kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Ich bieżąca i dokładna analiza pozwoli nam zmaksymalizować sukces w marketingu internetowym.

Poniżej prezentujemy 8 najważniejszych wskaźników KPI Facebook Ads w skrócie, które pomogą nam lepiej ocenić kampanię reklamową e-commerce przy wykorzystaniu danych statystycznych:

  • Wrażenia: wskaźnik ten pokazuje, jak często reklama była odtwarzana w grupie docelowej.
  • Częstotliwość: wskaźnik ten pokazuje, jak często wyświetlano nasz komunikat konkretnej osobie ze zdefiniowanej grupy docelowej. Na ten wskaźnik należy zwracać szczególną uwagę, bowiem zbyt wysoki wskaźnik może wskazywać, że reklamy nie są już zauważane przez użytkowników (tzw. ślepota banerowa).
  • CTR, czyli współczynnik klikalności: porównuje on stosunek liczby kliknięć do wyświetleń. Im wyższa wartość, tym lepiej.
  • ROAS, czyli zwrot z wydatków na działania marketingowe: pozwala nam on ocenić skuteczność kampanii poprzez obliczanie rzeczywistego zysku w stosunku do poniesionych wydatków.
  • CPA, czyli koszt za akcję: to wskaźnik, który pokazuje nam, ile średnio kosztuje nas jedna akcja.
  • CPM, czyli koszt za tysiąc wyświetleń. To bardzo często wykorzystywany czynnik pokazujący popularność naszych działań.
  • Kliknięcia łącza to wskaźnik, który poglądowo pokazuje nam jakim zainteresowaniem cieszy się reklama w grupie docelowej. Im więcej kliknięć tym lepiej. Jest to jednak wskaźnik mocno szacunkowy.
  • Trafność reklamy to ostatni wskaźnik, który został jakiś czas temu rozdzielony przez Facebooka na trzy podgrupy. Są to:
    • Klasyfikacja jakościowa: wskazuje ona wartość reklamy dla wybranej przez nas grupy docelowej, czyli pokazuje, jak często użytkownik wchodził z nią w interakcję.
    • Engagement Rate Ranking: to wskaźnik, który określa zaangażowanie użytkownika w formie komentowania, klikania czy udostępniania.
    • Ranking współczynnika konwersji: to wskaźnik pokazujący nam, jaki jest oczekiwany przez nas współczynnik konwersji oraz jakie są szanse, że użytkownicy z grupy docelowej go dokonają.